Robotic Process Automation (hierna RPA) is een snelgroeiende technologie die de manier waarop organisaties handmatige routine-taken uitvoeren verandert. Door softwarerobots te gebruiken, stelt RPA organisaties in staat repetitieve taken te automatiseren die typisch door mensen worden uitgevoerd. Hoewel RPA ingezet kan worden om de efficiëntie te verbeteren zijn er valkuilen waar je rekening mee moet houden. We kunnen de valkuilen van RPA plaatsen onder drie categorieën.
Namelijk : Organisatorische valkuilen, proces valkuilen, post-implementatie valkuilen.
RPA kan een effectief hulpmiddel zijn voor het automatiseren van repetitieve taken en het verminderen van de behoefte aan menselijke arbeid. Het kan ook zo zijn dat werknemers zich toch bedreigd kunnen voelen door de introductie van RPA. Dit kan leiden tot morele en productiviteitsproblemen binnen een organisatie. Tevens kan dit ervoor zorgen dat RPA niet goed geïmplementeerd wordt omdat de medewerkers niet achter de technologie staan. Om deze valkuil te voorkomen, moeten organisaties die RPA implementeren open communiceren met werknemers over de technologie en de impact op hun werk. Dit kan helpen om eventuele zorgen of angsten van werknemers aan te pakken en kan ook een kans bieden om te bespreken hoe RPA kan worden gebruikt om hun werkprocessen te verbeteren en hun productiviteit te verhogen. Ook hierbij is het belangrijk om dit onderdeel goed te managen en ervoor zorgen dat er draagvlak is voor deze technologie.
Met RPA zijn handmatige repeterende taken goed te automatiseren. Vaak is het voldoende om 80% van het proces te automatiseren om zichtbare resultaat te zien die ook significante tijdbesparing oplevert. Organisaties en medewerkers zien vaak graag dat een proces voor 100% wordt geautomatiseerd. Echter is dit vaak of niet haalbaar omdat het te ingewikkeld is of te duur om die laatste 20% te automatiseren. Het volledig automatiseren van zo’n proces is dan niet praktisch. Deze laatste 20% is vaak de uitzonderingen in het proces die complexer zijn en waarbij juist medewerkers van toegevoegde waarde zijn om het onderhanden te nemen. Focus als organisatie liever op die 80% automatisering, waar eigenlijk het meest werk ligt en dus meest oplevert als het geautomatiseerd is.
De meeste organisatie hebben wel een plan voor het implementeren van RPA. Maar er wordt niet stilgestaan bij een plan voor de post-implementatie. Na de implementatie van RPA en wanneer de organisatie tevreden is met resultaten, willen zij vaak verder opschalen en andere processen automatiseren. Her komt veel bij kijken, denk aan onderhoud van softwarerobots, onderhoud van RPA software, duidelijke processen en beleid voor het selecteren, ontwikkelen, testen en in beheer nemen van nieuwe softwarerobots. Organisatie doen er goed aan om tijdens de implementatie al na te denken over een plan voor de post-implementatie.
Hoewel er ook andere valkuilen zijn die komen kijken bij de implementatie van RPA. Zijn bovenstaande valkuilen de grootste en meest belangrijke. Kortom: Voorkom deze valkuilen en je bent niet één, maar twee stappen dichter bij een succesvolle implementatie van RPA.
Wilt u deze valkuilen voorkomen of wilt u meer te weten komen wat de juiste strategie is voor het implementeren van RPA binnen uw organisatie? Neem contact op voor een vrijblijvende kennismaking. Tijdens deze kennismaking bespreken wij de mogelijkheden voor jou organisatie.
Wij gebruiken cookies om jouw gebruikservaring te optimaliseren, het webverkeer te analyseren en voor persoonlijke advertentiedoeleinden.
Als je akkoord gaat met ons gebruik van cookies, klik je op “Cookies toestaan”.